Na  przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zaobserwować możemy znaczny wzrost popularności gier komputerowych[1]. Wpływ na taki stan rzeczy ma wiele czynników. Gry stały się bardziej złożone, mogą pochwalić się rewelacyjną grafiką, zahaczającą o fotorealizm, sprzęt komputerowy i konsole stały się łatwiej dostępne i bardziej przystępne cenowo. Do tego powszechny dostęp do szybkiego Internetu pozwala cieszyć się rozgrywką z graczami z całego świata. Gry przedarły się także do mediów , w których raz za razem biją kolejne rekordy zainteresowania i oglądalności. Wykorzystując ten fenomen, twórcy projektują gry komputerowe w taki sposób, by mocno angażowały gracza, a doznania płynące z rozgrywki były maksymalnie spotęgowane. Zapewnia to niezwykle wciągającą rozrywkę, która w niektórych skrajnych przypadkach doprowadza do uzależnienia... Rynek gier szybko zaczął też wykorzystywać możliwości, jakie daje online marketing.

Jeszcze nie tak dawno, na naszym rodzimym rynku z trudnością można było doszukiwać się polskich firm tworzących i wydających gry komputerowe. Dziś dzieła Polaków zdobywają najważniejsze branżowe nagrody oraz są chwalone przez ekspertów i recenzentów. W tym aspekcie warto wyróżnić takie tytuły jak kultowy Wiedźmin czy klimatyczny Dying Light.

W branży gier komputerowych jest miejsce zarówno dla samodzielnych, niezależnych twórców, lokalnych developerów jak i potężnych wydawców o zasięgu globalnym. Obecnie, zyski jakie osiąga ten sektor rozrywki przewyższają rezultaty osiągane przez rynek muzyczny i filmowy. Obok takich wyników nie sposób przejść obojętnie. Z roku na rok przybywa nowych graczy, a wraz z nimi wzrasta zapotrzebowanie na gry komputerowe.

Każdy z twórców stara się trafić możliwie najlepiej w gusta klientów. Tak jak w przypadku filmów i muzyki, tak również tutaj gracz ma możliwość wyboru spośród dziesiątek tytułów, gatunków i rodzajów gier. „Strzelanki”[2], „strategie”[3], „przygodówki”[4] to tylko nieliczne przykłady różnorodności i złożoności oferty produktowej. W tym gąszczu możliwości klient może czuć się nieco zdezorientowany. Kluczem do zwrócenia uwagi  nabywców na konkretny produkt jest skuteczny marketing.

Na wyniki sprzedażowe ma wpływ wiele czynników, jednak działania marketingowe można zdecydowanie zaliczyć do najistotniejszych. To one w dużej mierze świadczą o popularności danej gry i mają realny wpływ na decyzje zakupowe klientów. Jak pokazuje teoria marketingu mix, sam produkt i jego cechy nie wystarczają aby osiągnąć zadowalające wyniki sprzedażowe. Cena, kanały dystrybucji i narzędzia promocji marketingowej, powinny być tak skomponowane, by przy odpowiednich uwarunkowaniach otoczenia, osiągnąć najlepszy efekt. Szczególnie znaczącym w omawianym względzie narzędziem wydaje się być promocja marketingowa, oddziałująca na nabywców w celu nakłonienia ich do postępowania zgodnego z intencjami nadawcy[5], a głównie wchodząca w jej skład reklama.

Dynamicznie rozwijające się gry i nowoczesne technologie wymuszają na wydawcach postawy innowacyjne, skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań marketingowych i sposobów dotarcia do specyficznej klienteli. Z tego względu, przenoszą oni znaczną część działań marketingowych do niezmiennie zyskującej na popularności sfery internetowej.

W tę koncepcję dobrze wpisuje się e-marketing[6], czyli reklamy internetowe. Istnieje wiele możliwości wykorzystania Internetu jako nośnika reklamy, począwszy od e-mail marketingu, poprzez wyświetlanie spersonalizowanych reklam displayowych[7] i kontekstowych, wykorzystanie niezwykle popularnych w naszych czasach mediów społecznościowych[8], a skończywszy na wyszukanych reklamach wirusowych[9], bazujących na rozprzestrzenianiu się po sieci z pomocą jej użytkowników. To tylko niektóre formy reklam online. Jak pokazują badania AdEx – zrealizowane przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – wartość reklam online w 2016 roku osiągnęła pułap 3,6 miliarda złotych[10]. Swój udział miały w tym wyniku przedsiębiorstwa z branży gier wideo.  Spora ich część, przeniosła swoje kampanie reklamowe, właśnie do sieci internetowej, rezygnując tym samym z tradycyjnych form promocji. Powodem dla którego sięgnęli po te innowacyjne rozwiązania jest fakt, iż gracze komputerowi spędzają w Internecie znacznie więcej czasu niż konsumenci z innych rynków. Są oni też bardziej podatni na nowinki technologiczne. Dziś myśląc o reklamie gry wideo, podświadomie kojarzymy ją głównie z reklamą w Internecie.

Tym, co przede wszystkim wzbudziło upodobanie do reklam internetowych – zarówno po stronie reklamodawców, jak i reklamobiorców –  jest możliwość dostosowywania wyświetlanych komunikatów reklamowych do konkretnego użytkownika sieci. Analizując naszą aktywność w sieci można tak dostosować przekaz by wyświetlane nam były reklamy produktów i firm które lubimy, którymi się interesujemy lub których jeszcze nie znamy, a mogą być dla nas interesujące. Dzięki takim rozwiązaniom internauta nie jest skazany na natłok niepotrzebnych treści. Reklama internetowa jest ponadto relatywnie tania, co wpływa na oszczędności po stronie przedsiębiorstw, które płacą jedynie za te reklamy, które zostały faktycznie obejrzane przez konsumentów (ang. pay per view)  lub na podstawie których klienci zdecydowali się kliknąć i dać przekierować się do podlinkowanej strony internetowej (ang. pay per clic).

Również e-mail marketing się rozwinął i w przeważającej części przejął funkcje standardowej poczty. Za pośrednictwem newsletterów i e-mailingu firmy informują swoich klientów o nowościach, promocjach, specjalnych wydarzeniach lub interesujących treściach. Niekiedy mogą to również być zaproszenia do testowania produktów lub udziału w badaniach nad jego rozwojem.

Coraz częściej do celów reklamowych wykorzystuje się same gry video[11]. Lokowanie w nich cyfrowych wersji swoich produktów czy banerów reklamowych stało się powszechne. W szczególności można to zaobserwować w darmowych tytułach free-to-play, jednak bardziej oryginalną formą wydaje się być wykorzystanie efektu grywalizacji[12] oraz gry samej w sobie jako reklamy. Zaangażowanie konsumenta w zabawę, której celem jest dostarczeniem mu przekazu reklamowego, wydaje się być niecodzienną, ciekawą, angażującą i przyjazną dla odbiorcy formą reklamy.

Duże przedsiębiorstwa z branży gier komputerowych, często posiadają własne, rozbudowane działy online marketingu, realizujące zadania związane z opisanymi powyżej działaniami marketingowymi. Nie jest to jednak forma promocji, zarezerwowana wyłącznie dla największych udziałowców rynku. Mniejsze firmy także z powodzeniem mogą wykorzystywać marketing internetowy do własnych potrzeb. Deweloperzy i wydawcy, którzy nie mogą sobie pozwolić na stworzenie oddzielnego działu, powinni zwrócić swoją uwagę w stronę agencji interaktywnych i marketingowych, takich jak Globe System, które z powodzeniem realizują kampanie marketingowe w sieci, świadcząc swoje usługi na zasadach outsourcingu.

 

[1] M. Matacz, „Dlaczego gry komputerowe podbijają świat,” Wprost, s. 37-43, Marzec 2009.

[2] Potoczna nazwa gier gatunku FPS (first person shooter) i TPS (third person shooter)

[3] Potoczna nazwa gatunku komputerowych gier strategicznych

[4] Potoczna nazwa gatunku komputerowych gier przygodowych

[5]Białecki K., Podstawy Marketingu, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, Warszawa 2002, s. 25.

[6] Armstrong G. i Kotler P., Marketing…, s.633.

[7] Zob.https://www.eactive.pl/google-adwords/reklama-display-ktora-porwie-tlumy/

[8] Zob. Adaszyńska A., „Reklama w social media. Wybrane zagadnienia,” w Zarządzanie reklamą, Wydawnictwo Uniwersytetu Jegiellońskiego, Kraków 2015, s. 143-157.

[9] Zob. Burtenshaw K., Mahon N i Barfoot C., Kreatywna…, s.64.

[10] Mierwiński R.., Know What , My Company Polska nr 06, Warszawa 2017, s.6.

[11] Zob. Pitrus A., „Gry wideo i product placement. Perspektywy wykorzystania znanej techniki w nowym kontekście.,” w Zarządzanie reklamą, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015, s 169-179.

[12] Zob. Tkaczyk. P., „Grywalizacja – jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych”, Helion, Gliwice 2012.