Co minutę na świecie wysyłanych jest 156 milionów maili. Sceptycy powiedzieliby, że zdecydowana większość tych wiadomości, to zwykły, bezwartościowy spam. Pewnie mieliby rację. Nie zmienia to jednak faktu, że e-mail marketing wciąż intensywnie się rozwija. Wg raportu Email Market 2017-2021 opublikowanego przez Radicati Group, obecnie na świecie jest 3,7 biliona osób odbierających maile, a do końca 2021 roku ich liczba ma wzrosnąć do ponad 4,1 biliona. Wartość e-mail marketingu, szacowana dziś na ponad 23 biliony dolarów, do końca 2021 roku ma wynieść niemal 47 bilionów dolarów. Te dane potwierdzają, że w e-mail marketingu drzemie ogromny potencjał. Jak zatem go wykorzystać i rozwinąć swój biznes dzięki e-mailom?

 

  1. Działaj zgodnie z prawem.

Jeżeli adres e-mail zawiera imię i nazwisko, stanowi dane osobowe, które podlegają ochronie. Choć dość często trafiamy na zabawne lub fantazyjne adresy e-mail (np. ksiazeciemnosci666@buziaczek.pl), nie możemy wykluczyć z naszego newslettera e-maili, w których zostały podane prawdziwe dane.

 

Decydując się na budowanie bazy mailingowej i wysyłkę newslettera, to Ty jesteś administratorem tych danych i na Tobie spoczywa obowiązek odpowiedniego ich zabezpieczenia. Zgodnie z polskim prawem, taką bazę danych należy zgłosić do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), a następnie zawrzeć umowę powierzenia danych z dostawcą systemu do e-mail marketingu (np. Freshmail, GetResponse, MailChimp).

 

  1. Stwórz własną bazę.

Na rynku nie brakuje firm, które kuszą ofertą gotowych baz mailingowych. Widząc taką propozycję, wysyłka pierwszego mailingu do 100 000 osób przestaje być nierealnym marzeniem, a zaczyna przybierać postać szybkiego rozwiązania dostępnego na wyciągnięcie ręki.

 

Jednak w przypadku e-mail marketingu również prawdziwe jest stwierdzenie, że liczy się jakość, a nie ilość. Dlaczego?

 

Jednym z kluczy do skutecznego newslettera jest wysyłanie go do osób zainteresowanych działalnością Twojej firmy. Czy zajmując się sprzedażą używanych aut wysokiej klasy, chciałbyś, by Twoje wiadomości trafiały np. do licealistki, która jeszcze nie pracuje i wydaje swoje kieszonkowe na kosmetyki i wyjścia do kina ze znajomymi? Zdecydowanie nie.

 

Decydując się na zakup adresów e-mail, nie wiesz, jacy odbiorcy znajdą się na Twojej liście. Takie rozwiązanie niesie za sobą ogromne ryzyko tego, że Twoje wiadomości trafią do nieodpowiednich osób, nie zostaną otworzone lub wylądują w skrzynce, która nie jest sprawdzana albo w ogóle nie istnieje.

 

Bardziej czaso- i pracochłonnym, ale też o wiele bardziej skutecznym rozwiązaniem jest stworzenie własnej bazy mailingowej, do której zapiszą się osoby, które w jakiś sposób są powiązane z działalnością Twojej firmy i które dobrowolnie wyrażają chęć otrzymywania Twoich wiadomości. Dzięki temu Twoje newslettery, choć trafią do mniejszej liczby odbiorców, będą częściej otwierane i przyczynią się do wzrostu sprzedaży Twoich usług.

 

  1. Przygotuj odpowiedni szablon wiadomości.

Wiele systemów do e-mail marketingu udostępnia gotowe wzory wiadomości, do których wystarczy wstawić swoją grafikę i treść. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze  Jest to także duże ułatwienie, ponieważ szablony te tworzone są przez specjalistów, którzy wiedzą, jak rozmieścić treść, by wiadomość była spójna, wyglądała profesjonalnie i przyciągała uwagę.

 

W przypadku newslettera informującego np. o nowym filmie na kanale YouTube lub o kolejnym odcinku podcastu, gotowe szablony są w zupełności wystarczające. Niestety, kiedy mamy do czynienia z nieco bardziej złożonym przekazem (np. oferta promocyjna sklepu internetowego), gotowe wzory często zawodzą (np. okazuje się, że dany szablon uniemożliwia zastosowanie takiego układu treści i takiej kolorystyki, jaką zaplanowaliśmy).

 

W takiej sytuacji konieczne są prace programistyczne. W porównaniu do darmowego szablonu, stworzenie dedykowanego wzoru maila wydaje się rozwiązaniem drogim, przez co wiele firm zastanawia się, czy aby na pewno potrzebnym.

 

Pamiętaj jednak, że raz stworzony szablon będzie używany przez kilka lat. W perspektywie kilkudziesięciu miesięcy, taki wydatek przestaje wyglądać strasznie. Co więcej, stworzenie dedykowanego wzoru maila przyniesie Twojemu biznesowi wiele korzyści, m.in:

  • współpracując z profesjonalistami, będziesz mieć pewność, że Twoje pomysły, w połączeniu z ich doświadczeniem i wiedzą, dadzą w efekcie szablon, który przyciągnie uwagę,
  • szablon ten będzie zgodny z systemem identyfikacji wizualnej Twojej firmy, dzięki czemu klienci jeszcze lepiej będą kojarzyć Twoją działalność,
  • zanim użyjesz szablonu w komunikacji ze swoimi klientami, zostanie on dokładnie przetestowany, co pozwoli Ci na uniknięcie wpadek wizerunkowych i technicznych, które mogłyby zniechęcić klientów do nawiązania z Tobą współpracy.

 

  1. Znaj umiar.

Nikt nie lubi czytać długich maili, z których nic nie wynika, dlatego wiadomości z newslettera powinny być krótkie i treściwe. Idealnie byłoby gdyby komunikaty, które wysyłasz do swoich klientów informowały ich tylko o jednej rzeczy (np. o specjalnej akcji promocyjnej lub o nowym produkcie, który wprowadzasz do asortymentu).

 

Umiar zachować należy także w kwestii grafik dodawanych do mailingu. Owszem, zdjęcia przyciągają uwagę bardziej niż sam tekst, jednak zbyt dużo grafik o zbyt dużej wadze spowoduje, że Twój mailing będzie się otwierać bardzo długo. Część klientów pocztowych może go również uznać za spam. To wszystko znacznie obniży skuteczność Twojej kampanii mailingowej.

 

  1. Monitoruj wyniki.

Decydując się na stworzenie newslettera i regularne wysyłanie maili, z pewnością masz określony cel, jaki chcesz osiągnąć dzięki użyciu e-mail marketingu. Może to być np. wzrost sprzedaży, zwiększenie ruchu na stronie czy polepszenie komunikacji.

 

Regularne monitorowanie wskaźników: dostarczalności, otwarć i kliknięć w linki załączone do maili oraz dokładne analizowanie statystyk Twojej strony i fanpage na Facebooku dadzą Ci jasny obraz efektów, jakie osiągasz wysyłając newsletter. Dzięki temu na bieżąco będziesz mógł modyfikować swoje początkowe założenia, by stale polepszać skuteczność swoich działań.

 

Dostęp do statystyk newslettera oferuje większość dostawców systemów do e-mail marketingu. Aby uzyskać jeszcze bardziej szczegółowe dane, warto zintegrować swoje konto w systemie do wysyłki maili z Google Analytics. Taki zabieg umożliwi Ci monitorowanie, które treści z newslettera są najbardziej popularne i zwiększają ruch na Twojej stronie.