Użytkownicy poruszający się po sklepach internetowych muszą czuć się komfortowo. Jakiekolwiek poczucie zagubienia świadczy o tym, że nie wszystkie funkcjonalności zostały przewidziane dobrze i z dbałością o jego komfort.

 

Strony, które są dobrze przemyślane i zaprojektowane, które uwzględniają potrzeby potencjalnych użytkowników, są użyteczne.

 

Projektant, który zajmuje się przygotowaniem makiet funkcjonalnych, przed przystąpieniem do swojej pracy najczęściej omawia z Project Managerem wszystkie niezbędne funkcjonalności, które musi zawierać sklep internetowy. Musi wziąć pod uwagę wszystkie rozwiązania – zarówno te utrzymane w prawidłowej konwencji, jak i te, które całkowicie odchodzą od wymagań użyteczności, a są zgodne z planem biznesowym naszego Klienta. Szczególnie w takich sytuacjach istotne jest to, by zaprojektować taki sklep, w którym użytkownik z przyjemnością będzie kupował.

Istnieje kilka zasad, które znane są jako konwencje – czyli coś, co na stałe wpisało się w nasz sposób poruszania się po sklepach internetowych. Sprawiają one, że pomimo różnej grafiki i tego, co sklep sprzedaje, użytkownik zawsze wie, gdzie ma szukać stałych elementów. Postaram się szczegółowo omówić wg mnie najważniejsze 3.

 

  1. Przede wszystkim – koszyk

Bez koszyka nie ma zakupów. Nawet jeśli w rzeczywistym świecie potrafimy wejść do sklepu i kupić kilka małych produktów bez konieczności umieszczanie ich w koszyku, tak w internetowym sklepie koszyk jest niezbędny do dokonania zakupu. Tym bardziej jego umieszczenie musi być intuicyjne dla użytkownika. Konwencja i wieloletnie projektowanie sklepów wskazuje, że miejscem koszyka na stronie jest górny prawy róg strony. Kupujący lubią jeśli jego ikona przypomina koszyk zakupowy, chociaż coraz częściej stosuje się ikony „koszyko-podobne” (typu torebka papierowa). Świadczy to o tym, że niekiedy wystarczy samo umieszczenie stałego elementu w określonym miejscu, by użytkownicy korzystali z niego bez problemu.

Istotną kwestią jest również informowanie użytkownika o tym, ile produktów posiada aktualnie w swoim internetowym koszyku. Zazwyczaj stosuje się małą liczbę umieszczoną na ikonce koszyka. Często po najechaniu na ów koszyk możemy podejrzeć jakie dokładnie produkty w nim umieściliśmy. Z małego koszyka powinna być też możliwość szybkiego przejścia do koszyka „głównego”, aby sprawnie dokończyć proces zakupowy.

 

  1. Wyszukiwarka

Nie ma dobrego sklepu, który sprzedaje, bez dobrej wyszukiwarki. Takiej, która znajdzie każdy produkt zarówno po jego nazwie, po producencie czy jego numerze katalogowym. Wyszukiwarka ma jedną główną funkcję – ma szukać. Sprawnie, szybko i przede wszystkim dokładnie. Umieszczenie jej w dobrze widocznym miejscu jest więc podstawą dobrze funkcjonującego sklepu. Częstą konwencją jest umieszczanie jej na środku górnego paska, częściej też po prawej niż po lewej stronie. Jednak pomimo jej „nieregularnego” umieszczania na stronie, najważniejsze jest żeby posiadała charakterystyczny dla niej element – ikonkę lupki, bądź słowo „Szukaj”. Sama postać wyszukiwarki nie jest ściśle określona – odchodzi się powoli od pól tekstowych, a zastępuje się je rozsuwającym się polem do wpisania szukanej frazy, bądź zwykłą poziomą kreską.

 

  1. Menu

Zazwyczaj główne jest na górze strony – od razu widoczne są główne kategorie produktów, które oferuje sklep. Tak samo często używa się jeszcze menu bocznego – specjalizują się w nim głównie sklepy spożywcze. Dosyć częstym rozwiązaniem jest również zastosowanie podwójnego menu – wtedy na górze mamy główne kategorie, a po lewej stronie filtrowanie po podkategoriach lub po prostu ich lista. Użytkownicy są przyzwyczajeni by produktów szukać nie tylko za pomocą wyszukiwarki, ale właśnie za pomocą menu. Zazwyczaj lokalizują je na górze strony lub wspomnianej przeze mnie – lewej. Niespotykaną praktyką, które na pewno powodowałby poczucie zagubienia u użytkownika byłoby umieszczenie menu po stronie prawej. Przede wszystkim jest to związane z tym w jaki sposób czytamy – od lewej do prawej. Przy mocno zagnieżdżonym menu, które rozwija się od lewej strony, kolejne kategorie zapełniają nam powoli prawą stronę strony. To zdecydowanie ułatwia wyszukiwanie konkretnego produktu.

 

Stosując się do tych konwencji stworzymy użyteczny sklep. Należy jednak pamiętać o tym, że każdy sklep może mieć inne podejście do klienta oraz sprzedawać inne produkty. Istotną kwestią jest również określony projekt graficzny, który – jak wiadomo – może być mniej lub bardziej tradycyjny, co również wpływa na funkcjonalność i użyteczność.

 

Przed ostatecznym oddaniem projektu deweloperom warto wykonać badania użyteczności – one też mogą powiedzieć bardzo dużo o funkcjonalnościach, które postanowiliśmy wykorzystać w naszym sklepie. Więcej o tym przeczytacie tu.