Rozeznanie się w arkanach współczesnej reklamy nie jest proste. Już dawno skończyły się czasy, gdy dobrą promocją było rozdawanie ulotek i zamieszczenie ładnego ogłoszenia w gazecie. Dziś, jeśli chcesz zaistnieć na rynku, musisz być zdecydowanie bardziej mobilny. Konieczne jest działanie online. Nie bez przyczyny mówi się: „Jeśli nie ma Cię w sieci, to znaczy, że nie istniejesz”. Na czym polega dobry marketing internetowy?

Jak pokazać się w sieci?

Zarówno firmy, jak i pojedyncze osoby pragnące wypromować swoją markę w sieci, muszą znać się na trendach. Kiedyś reklama internetowa opierała się przede wszystkim na wysyłaniu maili. Newslettery co prawda nadal są wykorzystywane, jednakże większość internautów narzeka na spam w swoich skrzynkach pocztowych. Właśnie dlatego – chociaż to bardzo tanie – lepiej nie zasypywać potencjalnego klienta mailami. Średnio skuteczne są także reklamy graficzne, czyli typu display. Wyskakujące w trakcie przeglądania stron filmiki i banery są dla wielu irytujące.

Tylko czasami, jeśli materiał jest dobrze przygotowany i precyzyjnie kierowany, reklama tego rodzaju przyciągnie widza na tyle, by ten obejrzał ją w całości.

Czym jest content marketing?

Przez content marketing rozumie się marketing treści. Reklamodawcy próbują publikować w sieci teksty, które są przydatne, atrakcyjne z punktu widzenia targetowanej grupy. Artykuły wybierane przez marketerów nie mają na celu przedstawienia konkretnego produktu. Często są to treści poradnikowe, pozorowane na obiektywne. Publikuje się je po to, by zdobyć zaufanie potencjalnego klienta i zachęcić go do odwiedzania konkretnej strony.

Content marketing nie wypracował konkretnego gatunku. Nie ma zresztą takiej potrzeby. Do tego typu reklamy można z powodzeniem wykorzystywać zarówno blogi, jak i webinaria, artykuły, podcasty, raporty lub infografiki. Dzięki publikowaniu zoptymalizowanej treści w sieci można także kontrolować wyświetlanie się marki wysoko w wyszukiwarkach. Optymalizacja pod kątem wyszukiwania jest jednak zadaniem tzw. pozycjonerów.

Na czym polega pozycjonowanie?

Jest to tak naprawdę kompilacja kilku czynności, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie wysokiej pozycji strony w wyszukiwarce. Skuteczne pozycjonowanie zależy do wielu czynników, w tym np. ilości i jakości linków pochodzących z innych stron i prowadzących na właściwą witrynę oraz „kondycja” strony internetowej inaczej mówiąc jej optymalizacja pod wytyczne wyszukiwarki Google.

Jak ma się content marketing do pozycjonowania?

SEO i content marketing to dwa różne obszary reklamy. Są jednak ze sobą mocno powiązane. W artykułach napisanych przez copywriterów mogą znaleźć się odpowiednie frazy i linki mające znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania. Warto pamiętać o tym, że Google sprawdza, czy prezentowane na stronie treści nie są skopiowane z innych witryn. Właśnie dlatego dobry copywriter jest na wagę złota.

Ciekawy tekst, mogący zainteresować wielu odbiorców, to ważny komunikat dla wyszukiwarek. Jeśli treść artykułu przyciąga internautów, Google to rejestruje i automatycznie winduje stronę wyżej. Wyszukiwarki lubią także dłuższe teksty, które są podzielone na akapity, zawierają śródtytuły i leady.

Pozyskiwanie linków poprzez content marketing jest bardzo istotnym, lecz nie jedynym elementem.

Content marketing, uświadamia konsumenta, wysyła mu wartościowy komunikat, jest jakby rozmową z odbiorcą. Klienci przed zdecydowaniem się na zakup określonego produktu wyszukują informacji na jego temat. Profesjonalnie i kompleksowo napisany artykuł bardzo w tym przypadku pomaga. Co dowodzi, że bardzo pożyteczne jest połączenie działań w tym zakresie.

Ddatkowym czynnikiem jest długość tekstu. Analizy wskazują, że po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę wyżej pojawiają się wyniki, które prowadzą do materiałów zawierających conajmniej 2000 słów.

Content marketing nawet najlepiej przygotowany nie daje gwarancji pozycji w wyszukiwarce. Ważniejszym czynnikiem jest dywersyfikacja źródeł linków. Na strategię linkowania składa się co najmniej kilka dodatkowych elementów o których musimy pamiętać aby osiągnąć pierwszą stronę wyników. Są to najczęściej naturalne możliwe miejsca z jakich może być linkowana strona takie jak: blogi, komentarze, ogłoszenia, katalogi, publikacje prasowe, social media. Każde monotonne działanie w pozycjonowaniu prowadzi do porażki, tak samo jak publikacja linków tylko z artykułów typu content marketing.