Skuteczny FanPage: 5 złotych zasad

Skuteczny FanPage: 5 złotych zasad


Facebook to obecnie największy serwis społecznościowy, który gromadzi ludzi młodszych i starszych, o rożnym poziomie wykształcenia, z dowolnej branży i o różnym statusie finansowym. To ponad 14 polskich milionów użytkowników, z czego ponad 11 milionów korzysta z FB CODZIENNIE.

Szybko okazało się, że Facebook to nie tylko platforma, która pozwala dzielić się swoimi przemyśleniami i utrzymywać kontakt ze znajomymi, ale też doskonałe miejsce promowania usług, produktów i osób. Wielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że FanPage może być dla firmy równie istotny jak strona internetowa oraz ma ogromny potencjał sprzedażowy i wizerunkowy, ale już nie każdy wie jak ten potencjał przekuć w realne korzyści.

Czy FanPage powinna mieć każda firma? Niekoniecznie. Z pewnością jest to obowiązkowy element w branżach rozrywkowych i powiązanych z nowymi technologiami, tak samo w przypadku dużych przedsiębiorstw oraz sklepów prowadzących sprzedaż internetową. Ale już w przypadku osiedlowego sklepu czy firm usługowych z małych miejscowości profil na Facebooku staje się tylko opcją, która z pewnością nie zaszkodzi, ale też nie pociągnie za sobą fali nowych Klientów.

Większość firm, które dopiero zaczynają przygodę z Facebookiem ma wrażenie, że prowadzenie profilu to po prostu wrzucanie interesujących nas treści i samo to spowoduje nie tylko stale rosnącą liczbę polubień, ale też realny wzrost zainteresowania ofertą firmy. A tymczasem bez przemyślanej strategii i poświęcenia sporej ilości czasu na przygotowanie materiałów i analizy, nie ma co liczyć na biznesową efektywność profilu firmowego na Facebooku.

Przez ręce specjalistów social media z Globe System przewinęło się wiele FanPage`y, dzięki czemu możemy Wam wskazać kilka najważniejszych elementów, dzięki którym marka ma szansę zostać zauważona w tłumie innych. Oto nasza ZŁOTA PIĄTKA!

1. Wyznacz cel

Fanpage musi mieć cel. Może to być np. ocieplenie wizerunku, budowa świadomości marki, zwiększenie sprzedaży konkretnych produktów lub usług albo poszerzenie bazy mailingowej - to tylko przykładowe cele, jednak FanPage może służyć też w wielu innych przypadkach. Jeśli chcemy na przykład dowiedzieć się jakie opinie zbiera najnowszy produkt, Fani na Facebooku to jednak z najlepszych grup, która zapewni szybką i obiektywną odpowiedź.

Dodatkowo FanPage w całości musi być powiązany z określonym tematem, oczywiście od czasu do czasu może tam się pojawić przysłowiowy “śmieszny kot”, ale zdecydowana większość wpisów musi krążyć wokół jednej tematyki, bezpośrednio powiązanej z firmą. Tylko wtedy możemy liczyć na to, że FanPage zacznie przynosić oczekiwane efekty.

2. Trzymaj się tematu, zapewnij rozrywkę

Wszystkie zamieszczane posty muszą nie tylko trzymać się tematyki strony, ale też stanowić dla odbiorcy wartość dodaną - jeśli wpis nie zaciekawi na pierwszy rzut oka, nie rozbawi czy nie poinformuje, to natychmiast znika w lawinie innych. W praktyce wygląda to tak, że większości wpisów nadajemy charakter ekspercki (porady, testy, ciekawostki, treści własne i komentarze do zewnętrznych treści), ale nie zapominamy o infografikach, życzeniach okolicznościowych czy cytatach - to one przyciągają wzrok i są chętnie udostępniane, budując zasięg. Doskonale sprawdzają się też konkursy dla Fanów, zarówno te najprostsze, jak i wymagające napisania specjalnej aplikacji. Ale uwaga - konkurs musi być zgodny z wymaganiami Facebooka!

Warto też pamiętać, że odnośnie postów zawsze liczy się ich jakość, a nie ilość i to nie tylko dlatego, że zbyt dużą liczbą wpisów zwyczajnie znudzimy odbiorców, ale też dlatego, że algorytm Facebooka w przypadku wpisów publikowanych w małych odstępach czasu systematycznie tnie ich zasięgi.

3. Liczy się forma!

Jeśli już ustaliliśmy tematykę wpisów, to trzeba pomyśleć też o ich formie. Należy ustalić język, jakim będziemy komunikować się z Fanami oraz stałe reguły, którym będziemy podporządkowywać kolejne posty. Zaczynamy od  identyfikacji wizualnej, a więc logotypu, ciekawego hasła, schematu grafik itp. Wszystkie te elementy muszą być unikalne, tak by były jednoznacznie kojarzone z marką.

Przechodząc do konkretnych postów, trzeba zadbać o ich różnorodność, te tekstowe rzadko przyciągają wzrok, dlatego warto zainwestować w ciekawe grafiki czy materiały wideo. Ale tu kolejna uwaga - wymiary i jakość zdjęć należy dostosować do urządzeń mobilnych, ponieważ to z nich korzysta dziś większość użytkowników Facebooka.

4. Rozmawiaj i bądź cierpliwy

Facebook jako narzędzie biznesowe wymaga cierpliwości i konsekwencji, jeśli tylko wpisy są dobrze przemyślane i pojawiają się regularnie, to powoli będzie wzrastać zaangażowanie użytkowników serwisu. Oczywiście można sobie kupić Fanów, ale trzeba pamiętać, że nagłe pojawienie się dużej liczby polubień wygląda dobrze, ale wcale nie ma pozytywnych skutków. Takie puste konta, które pojawiają się w gronie Fanów, to osoby, które nigdy nie wykażą żadnej aktywności, a tym samym w algorytmach Facebooka stanowić będą przesłankę do stwierdzenia, że nasze posty nie są interesujące i nie ma sensu nadawać im wyższego zasięgu.

Budowanie FanPage to długotrwały, spokojny proces, który pozwala zdobywać prawdziwych Fanów, a więc osoby, które faktycznie zainteresowała dana tematyka i tym samym należą do grona naszych potencjalnych Klientów. Bywa to droga żmudna i wyboista, ale z pewnością ma sens. Liczy się tu jakość zapewnianych treści, ale też jakość komunikacji, a więc regularność publikacji wpisów, zamieszczanie postów wymagających zaangażowania, zdolność do wchodzenia w interakcje czy szybkość i merytoryczność odpowiedzi.

5. Promuj to, co najważniejsze

Jeśli chcemy skutecznie dotrzeć do odbiorcy z naszym przekazem, to musimy niestety za to zapłacić. Wydaje się oczywiste, że za każdy rodzaj promowania marki trzeba płacić, ale na Facebooku niektórym trudno jest to zaakceptować, ponieważ nie zawsze tak było. Obecnie tzw. zasięgi naturalne systematycznie spadają, do tego stopnia, że bez promocji post może dotrzeć jedynie do kilku - kilkunastu procent Fanów, czyli ruch na stronie docelowej jest o wiele niższy niż mógłby być przy większym zasięgu, a tym samym Firma marnuje potencjał osób zgromadzonych wokół profilu. Te spadki zasięgu wynikają z prostej sprawy -  Facebook jest obecnie przepełniony treściami, a miejsce na wallu ograniczone, a tym samym konieczna jest ich selekcja, a treści firmowe znajdują się na samym końcu kolejki.

Nawet najlepiej napisane posty, z najciekawszą grafiką mogą zwyczajnie nie zostać zobaczone przez naszych Fanów, a jedynym sposobem na to jest płatna promocja. Facebook Ads to system, który pozwala docierać z przekazem do grupy o określonych zainteresowaniach czy lokalizacji, ale uwzględnia też mnóstwo innych czynników, dzięki którym trafiamy z promowaną treścią dokładnie do tych osób, które mogą być nią zainteresowane. Nie trzeba wydawać na Facebooku ogromnego budżetu, nie trzeba też promować wszystkich postów, ale w przypadku najciekawszych wpisów warto wykupić opcję promowania. Tym bardziej, że koszt reklamy na Facebooku  jest stosunkowo niski w porównaniu z pozostałymi kanałami reklamowymi.

 

Na koniec ostatnia uwaga: Analizuj i wyciągaj wnioski.

W przypadku prowadzenia profilu firmowego na Facebooku nie liczy się tylko wstępnie ustalona strategia, ale też stała optymalizacja działań. Trzeba obserwować jak działa konkurencja, ale trzeba też dopasowywać się do realiów, w czym pomagają liczne statystyki, które wyraźnie pokazują skuteczność danych typów treści, tematów czy doboru grupy docelowej. To jedyna droga do stałego rozwoju profilu firmowego na Facebooku i odczuwania jego pozytywnych efektów. Powodzenia!

A jeśli nie czujecie się na siłach, by się tym zająć lub wolicie się skupić na innych aspektach rozwoju Firmy, wtedy zachęcamy do skorzystania z usług specjalistów Globe System 😉